Galna Gris Sjukan

Att vaccinera eller inte vaccinera.
Elle, belle, bi...


För min egna del är det ganska enkelt att bara bestämma
att jag INTE tänker vaccinera mig!
Speciellt när en massa andra människor tycker att alla SKA
vaccinera sig, då blir det lite extra enkelt att bara vara
tvärsemot!

Många människor dör varje år av olika influensor utan att 
folk direkt brytt sig tidigare... detta är ju anledningen till att
man varje år erbjuder folk i olika riskgrupper att
vaccinera sig!
Så varför sån hysteri just i år???

Jag har tidigare också sagt att jag ALDRIG (ja, jag gillar
att överdriva;)
kommer låta vaccinera mina barn heller!
Det kan också kännas som ett ganska enklet beslut då
ingen av dem tillhör någon egentlig riskgrupp.
(Och även där mest egentligen för att vara lite tvärs över;)

Men...

Å andra sidan så har jag ju faktiskt redan vaccinerat dem
allihopa mot det mesta annat i sjukdomsväg... så varför
skulle jag då inte vaccinera dem mot svininfluensa också,
när jag ändå håller på?

Astrid ska på 1-års koll på bvc nästa vecka och ska då få
några sprutor som jag egentligen, helt ärligt, inte ens vet
vad de är för!
Så om barnmorskan (med hela sjukvården i spetsen
bakom sig såklart;)
 bara bestämt att alla även helt enkelt
skulle ha en spruta mot svininfluensa skulle jag säkert
aldrig ens komma på tanken att protestera.

Men det är valmöjligheten som gör det svårt!;)

I alla fall för mig!
...också lite grann det faktum att det fortfarande mest
känns som om "the money is in the medicine"!


Kommentarer
Postat av: Lisa

jag håller helt med. Hade dom bara skickat ut en kallelse i brevlådan där det stod "Lisa du är välkommen till xxx för vaccinering mot svininfluensan den xx kl xx så skulle jag garanterat gå...på samma sätt som Alvin fått alla vaccinationer på BVC utan att jag ens reflekterat över varför han ska ha dom eller ens vad det är mot. Nu när jag själv måste kolla upp vart jag ska, evetnuellt boka dit, ta mig dit och köa så känns det mer tveksamt att det kommer bli av. Men David tycker vi ska vaccinera så då blir det nog så. Kanske. Eller jag vet inte...vi får se ;-)

2009-11-13 @ 11:05:32
URL: http://vidvagensande.blogg.se/
Postat av: allicen

Jag har inte läst in mig så mycket på den nya influensan men jag vet att en sak som skiljer den från 'den vanliga' är att denna i större utsräckning drabbar unga människor, vilket vi inte är vana med, det här snacket går ju varje år på våra äldreboenden t.ex. men det märker vi inte så mycket av i världen utanför.



Jag känner många som tar vaccinet för att inte smitta andra, men viktigast av allt är väl ändå att man är säker på sitt val och vet vad man tar ställning till... själv är jag sjuligt rätt för själva sprutan och sticker moget huvudet i sanden bara därför, haha!

2009-11-13 @ 11:27:22
URL: http://allicen.blogg.se/
Postat av: ida

Gud vad vi har velat fram och tillbaka. Vi hade bestämmt oss för att INTE vaccinera oss, inte barnen heller.

Men sen så fick jag en plödslig flashback till en gång då Oliver var rätt liten och JÄTTEdålig. Han blir inte ofta sjuk, bara lite förkyld och så. Men när han blir s j u k så blir han det o r d t l i g t och eftersom vi bara dissar denna influensa kommer vi väl säkert att få den. Vel vel. Nu har vi iaf betämmt oss för att lita på sjukvården ch ta den där jäkla sprutan alliopa. Eftersom det är några sviniga på skolan så känner jag mej stressad, borde ha åkt i veckan med oliver men det blir nog på måndag. Sn återstår det ju att se när dom här små får sin då.. Jag pratade med bvc skötersan om vaccinet, rätt meningslöst eftersom hon vekligen inte lät "objktiv"... suck

2009-11-13 @ 12:25:55
URL: http://idassida.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag håller med om att det är valmöjligheten som krånglar till det. Än lutar jag starkt mot att inte vaccinera mig, Vince eller John (han har valt själv, haha). Vi får väl se vart det slutar.

2009-11-13 @ 12:31:56
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Lotta & Joel

Vi har inte heller tänkt vaccinera oss i dagsläget... såg lite fakta om det på en sida där det vara massa "hälso" och doktors folk som uttalat sig... lite snabb fakta.. 50 – 60 svenskar väntas avlida – om vi inte vaccinerar?

420 svenskar dog i trafiken förra året

1 000 – 2 000 svenskar dör årligen i vanlig influensa

2009-11-13 @ 19:24:22
URL: http://bergstedts.blogg.se/
Postat av: Lotta & Joel

lite perspektiv på saker och ting det som är...är väl mest att SAMHÄLLET eller REGERINGEN är rädd att många kommer ligga hemma och vara sjuka och behöva bekosta samhället med sjukpenning och sjukfrånvaro om jag fattat det rätt...

2009-11-13 @ 19:25:26
URL: http://bergstedts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0