Vad säger Astrid

Nu kommer det kommer det en massa nya ord hela
tiden och shit så roligt det är att plötsligt förstå vad
barnet säger.
(Eller njaa, helt utan problem är det ju inte alltid,
men ändå!;)


Bara imorse på väg till dagis så använder Astrid ord
som "ute" då hon pekar på ytterdörren. Hon har
"snor" i näsan som jag torkar innan vi går och "skor"
på fötterna. Hilding ska "sitta" i vagnen och när vi
kommer ut pekar hon upp mot himlen och spanar
efter "flygplan" .
"Nää" det kommer inga flygplan just nu, sen får hon
syn på sin trehjuling och vill "cykla", men det får hon
inte!;P
-Du får gå, säger jag. "" säger Astrid och sen går
hon jättefint näsatn hela vägen till dagis.
Vi hör en "pippi" och så vill hon "åka" när vi går förbi
skolbarnens lekplats med stoora rutchkanan, det får 
hon inte heller,
-Du kan ju åka på lilla rutchkanan på dagis, mutar 
jag.
-Ååååka, ropar Astrid glatt och fortsätter mot dagis.
Sen kommer vi runt hörnet och så ser hon gungorna
och vill "gunga". 
-Du kan ju gunga på dagis! föreslår jag istället och
så lockar jag med att hon måste komma och öppna
och sen stänga dagisgrinden efter mig och Hilding.
-Mmm, det gör hon gärna och så får hon syn på
"Toe Toe" och en massa andra barn som redan är
ute och leker på gården och nonchar mig totalt då
jag vinkar hejdå och går.

Men vart tar tiden vägen?!?
Astrid har ju gått och blivit värsta stor-tjejen!


Om man ber henne så härmar hon i stort sätt allt
man säger, med lite varierande resultat;)
Men ord som hon numera använder nästan
dagligen och helt själv är även;
Komma, Traktor, Alvin, Humla, Blomma,
Äpple, Banan, Docka, Rumpa
,... och säkert en hel del mer som jag inte
kommer på nu.

Inga direkta 2- eller 3-ordsmeningar ännu om man
inte räknar saker som Oj, titta flygplan, som just
nu känns mer som tre separata ord hon bara råkar
säga snabbt efter varann som ;
Oj! Titta! Flygplan!,

Här är en gammal filmsnutt från början av mars 
då Pumlan precis hade lärt sig att härma djur.
(Eller härma Mamma;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0