Utekök i miniformat

Jag har hållit på att tjata om att jag ska göra ett eget utekök åt småttingarna ett ganska bra tag nu. Sen har jag kapat en miljon buskar, slitit upp rötter (svurit, skurit mig endel eftersom jag är för trög för att lära mig att handskar kan vara bra ibland och sen slitit lite mer) sen har jag skottat jord och lite sand i brist på riktigt stenmjöl, krattat och lagt plattor (tagit bort plattorna och svurit lite mer) sen lagt tillbaka plattorna och även om det fortfarande är lååångt ifrån perfekt (nästa år kanske jag lägger om plattorna ordentligt) så funkar det nu faktiskt alldeles superbra. Lite (eller ganska mycket) man tager vad man haver och småttingarna har nu äntligen fått sig en alldeles egen hörna utomhus där man får skotta, hälla och grisa och kladda precis hur mycket man vill!

-Var det typ någonting sånthär som du ville ha? undrar D plötsligt från ingenstans efter att han precis räddat värsta söta gamla gasolspisen från grannarnas baklucka påväg mot tippen (eller återvinningen).

-Men jaaaaa!


Liten, skrotig, skruttig och lite rostig.
Och alldeles... alldeles underbar!


Barfota matlagning. Jag kände mig lite lätt Ernst inspirerad och byggde provisoriskt ihop en liten köksbänk att ha som avställnings- och matlagningsyta och brevid spisen av några överblivna betongblock och fyra stycken brädor från panelbytet. Plattorna på marken kommer från då vi lade in nytt klinkergolv i datarummet.


Gamla kastruller med lock för 5 kronor och bestick för 1 krona styck bl.a fyndade jag på Återvinningen ihop med en gammal sockerkaksform, en visp och lite annat smått och gott. 


Hilding lastar in en plåt med sand"kakor" i ugnen.

Nu saknas bara lite "lull-lull" som några småhyllor på väggen för förvaring av fina och roliga saker, några krokar och en tunna att samla in regn(lek)vatten i.
Sen hade vi/barnen(jag;) även så tur att farfar precis har bytt ut sin diskbänk uppe i stugan så snart kommer även en sån att komma på plast.

Hur kul som helst verkligen.
Både för vuxna och små!;)

En förebild på den sneda bodan som vi nu höjt upp (även om den fortfarande är väldigt sne) och buskarna from hell (som här precis börjar komma upp igen efter att jag kapat ner dom med sekatören).  Nästa år blir det nog bodans tur att få lite kärlek och ny färg (om vi nu inte väldigt optimistiskt skulle råka hinna det redan iår).


Kommentarer
Postat av: Caroline

Vilken söt liten spis! Det ser ut att blivit jättebra med uteköket, erfekt för kladd och bus.



Kram kram

2011-07-26 @ 20:37:56
URL: http://uppsalamamman.blogspot.com
Postat av: Tana

Men å så fint, sätter upp det på barnens (läs min) önskelistan ;) Väldigt fiffigt och snygg plattsättning, du är mångsidig du Fia :)

2011-07-27 @ 22:07:37
URL: http://lifeoftana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0