Barbiegirl

Två dagar efter simningen och jag känner mig som en
stel och ovig barbiedocka som någon våldsam liten
unge försöker att gränsla över en häst. Aooouch!

Påtal om barbie så håller jag lite smått på att bläddra
och läsa i en jättebra bok som jag fick av syster i
present för ett tag sedan. "Ge ditt barn 100
möjligheter istället för 2
"
heter den och är skriven 
av Kristina Henkel och Marie Tomicic (något att lägga
på minnet för helt ärligt, vem vill väl inte det!).
Enkel,
rakpåsak och lättöverskådlig samtidigt som den bjuder
på en hel del tänkvärdheter, vissa alldeles för sorliga
citat och en hel massa roliga tips.


Bild ur boken.

I första avsnittet om fler möjligheter i leken tittar de
närmare på Batman och Barbie;
"Två dockor som både börjar på B. Där slutar
likheterna."
Inget fel i sig kanske men det som
författarna också vill lyfta fram är att det också är
två dockor som på olika sätt förmedlar att flickor och
pojkar ska vara olika och uppmuntrar barnen till att
använda och träna på väldigt olika roller.
Exempel på fiffiga tips som författarna har för att
"berika" lekarna;

- Ge Barbie, Batman och liknande dockor nya roller.
  Batman kan hämta Batbarnen från dagis och sedan
  köra lugnt hem, med barn i bilen kan man inte köra  
  lika fort som när man jagar bovar.
- Berätta att Barbie kan ta sig fram jättesnabbt med
  sin korta springkjol eller att hon går på tå för att
  kunna spionera på skurkarna.
- Med sina stora ögon har Bratz-dockorna röntgen-
  blick och kan se igenom allt och Spindelmannen
  har gjort sig illa och måste åka till sjukhuset för
  att bli omhändertagen och omplåstrad.


Låter väl kul! Klart jag plötsligt behöver sy några
coola capes till Astrids och Hildings dockor så att de
kan flyga ut på lite äventyr och rädda världen! Sen
kan nog bilarna behövas pussas och kramas lite
mera, för tillfället tycket jag att de är lite väl hård-
hänta med sina medtrafikanter.

Tillsist två föräldracitat som svider lite i hjärtat och
som jag verkligen försöker hålla fräscht i minnet;

"En kall dag bröt min dotter ihop när jag sa att hon
inte fick ha klänning. Med stora tårar rinnande ner
för kinderna skrek hon
-Jag vill ha klänning för då säger fröknarna att jag
är fin!"

Förälder till 3-årig flicka.

"När jag läste tidningen Spindelmannen för min son
fick Spindelmannen hela tiden höra att han var feg
för att han inte vågade slåss."

Förälder till 5-årig pojke.

Lite tänkvärt sådär...

Kommentarer
Postat av: Malin

Den boken ska jag genast köpa! :) Vi behöver kanske leka lite "mjuka" billekar även om det inte går så våldsamt till nu heller. Sedan ska jag tvinga svärmor att läsa den så att hon kanske inte bara försöker tvinga Alice till "flickiga" docklekar;)

2011-01-29 @ 16:13:33
URL: http://alicesochastridsmamma.blogspot.com/
Postat av: Tre ungar och bebis i magen.

Haha så känner jag mig varje dag. Foglossning?

2011-01-29 @ 16:27:30
URL: http://www.treungar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0