Back in School!

Efter en massa tjat och påtryckningar från nr1 och nr2 så lovade i något
svagt ögonblick att ta med mig Astrid och komma och hälsa på storbarnen
i skolan någon dag. På måndag bestämde Fridan och så var det bestämt!

Men hur gör man för att roa en "bebis" i skolan undrade jag lite
misstänksamt. Tydligen hade dock mamman och lillasyrran till en kille i
Oskars klass (vars lillasyrra endast är ca 2 månader äldre än Astrid) varit i
skolan MASSOR av gånger... minsann!
(Vi kallar henne för "Lasses mamma";P)
-Ja, nästan varje dag är hon där, överdriver Frida.

Så jaja, tänker jag. Kan "Lasses mamma" så kan väl jag!

08.10 (ja, jag vet... väldigt mycket i sista sekunden) så småspringer vi
iaf hemifrån alla fyra, Pumlan färdigmatad och nybytt i vagnen.
Kommer fram till skolan sekunder innan första lektionen ska börja och
bestämmer mig där för att först hälsa på i Oskars klass.
Småpratar lite med fröken och slår mig sedan ner med Pumlan i en
soffa som står längst bak i klassrummet.

- Jaha, då ska vi ju börja dagen med diagnostiskt prov nu på morgonen,
börjar fröken med att informera klassen.
Dammitt!, tänker jag. Vi har ju såklart fått en lapp hemskickat för ett bra
tag sedan där datum samt tider för de inplanerade diagnostiska provern
mycket väl står nedskrivna
... varför kan jag aldrig komma ihåg att memorisera sånt?!
Nåja, det kanske går bra med att ha Astrid där ändå!?

- Nu måste ni börja med att lyssna väldigt, väldigt noga när jag läser, så
att ni kan svara på uppgifterna sen
, fortsätter fröken.
- ÄÄÄÄÄÄHHHH och IIIHHHHHHHIII, börjar  Pumlan i nästan samma
sekund som fröken börjar läsa.
(jag undrar om Lasses mammas bebis brukar låta så när det ska vara
tyst i klassrummet?)


Hmmm. Det vore nog bättre ändå om vi smög över till Fridas klass
istället medan Oskars klass gör provet och så kan vi komma tillbaka
igen efter rasten istället.
Det går jättebra, säger snälla fröken och ler.

Fridas klass har jobbat med Mio min Mio och ska precis till att se filmen
när vi knackar på klassrumsdörren. Mio min Mio är då alltså dubbad till
svenska och det är ganska svårt att höra vad skådespelarna säger med
en Pumla som har "enmansshow" i klassrummet.
-AAAHHHH!, ÖÖÖHHHHÖÖÖÖHH!... OoooiiiIIIooooOOO!
Som absolut längst kanske hon är helt tyst i ca fyra minuter.... och jag
börjar tycka att klockan på väggen går saaaakta!
(Undrar om Lasses mammas bebis låter överhuvudtaget?)

Efter en halvtimme bajsar Astrid.
(Vart tusan byter Lasses mamma blöja??)
Jag funderar på att gå ut i korridoren, kanske in på toa, men där är det
ju trångt så man inte ens får in vagnen!
Äh, alla ungar sitter ändå vända och kollar på filmen så jag slänger bara
ut underlägget från skötväskan på golvet längst bak i klassrummet och
byter där. Slälvklart luktar bajset extra illa just idag med men jag knyter
ihop blöjan i plastpåse och sätter den i skötväskan samtidigt som jag
låtsas att jag inte alls känner någon illaluktande bajsstank.

Tillslut blir det då äntligen rast tillslut och jag bestämmer mig för att
skippa vara "duktig förälder" som följer med ut på rasten för att ha koll
på vad barnen pysslar med därute. Istället låter jag mig bjudas på kaffe
och vuxensurr i personalrummet. Där blir jag även erbjuden plats i
massagestolen medans Oskars fröken och en fritidspedagog turas om
att roa Astrid som gärna busar och skrattar nöjt.
Här frågar jag även hur Lassas mamma klarar av att vara i skolan så
ofta och så långa stunder med sina lilla plutta.
-Hon sover ganska ofta, skrattar O:s fröken till svar samtidigt som Astrid
försöker äta upp ett av hennes papper.
Men såklart!!!
...Astrid vill inte sova!

När rasten är slut är det inte lika viktigt att det är tyst i Oskars
klassrum så jag och Pumlan kan återvända och sträcka ut oss i
klassrumssoffan.
Vem smyger in i klassrummet då... om inte Lasses mamma!!

GÄÄÄÄÄHHHÄÄÄ... IhiiiyiiieiIIIIHHHH, låter Astrid.
Dada... gagaga, låter Lasses mammas bebis.
- Visst har ni inget mer prov förrän efter lunch nu, frågar Lasses mamma
 försiktigt fröken.
- Jag visste ju att ni hade ett nu morgonen, det var därför jag inte ville
komma och störa då!

(Men Gahhhh!...
Såklart att hon visste det!!)
.... Jag hatar Lasses mamma en liten stund!.;)

Nåja, nu har jag iaf provat!
Det var första och sista gången på väldigt, väldigt länge som jag tog med
Astrid till skolan under skoltid!!
Hon är helt enkelt inte skolmogen ännu
... och inte jag heller!;P


Kommentarer
Postat av: sofia & Rox

asg så härligt ;-)

2009-04-06 @ 22:00:57
URL: http://thehurtig.blogg.se/
Postat av: Ingela

Hahahahahaha.... Lasses mamma hahahahahahaha! Jag dööör vad du är rolig Sofia! ;D

2009-04-06 @ 22:28:51
URL: http://tingelingela.blogg.se/
Postat av: Marie

Du är så rolig. :) Vilket inlägg!! Haha. :D

2009-04-07 @ 06:53:22
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Ida

Hihi, jag borde kanske ta med båda huliganerna och invardera Olivers klassrum! Mina barn är inte tysta och sover inte särskillt ofta :-) Den äldre har stora problem med att sitta stilla dessutom..

2009-04-07 @ 06:56:22
URL: http://idassida.blogg.se/
Postat av: Lotta & Joel

Alltid lika underhållande att läsa dina inlägg... GUD vad duktig du är på att skriva... ska inte bli författare? kanske ge ut någon barnbok ;)

2009-04-07 @ 07:10:27
Postat av: Pia - Mejas mamma

Älskar att läsa din blogg, du är så jävla rolig!:D

2009-04-07 @ 07:12:56
URL: http://piansandberg.blogg.se/
Postat av: sweety

Hahaha, ja somliga har stenkoll på allt när det gäller ungarna(intejagtyvärr). Bree finns tydligen på riktigt ;)

2009-04-07 @ 09:39:51
Postat av: Lena

2009-04-07 @ 12:17:16
URL: http://chokladmamman.blogg.se/
Postat av: Lena

hahaha... Det är alltid så roligt att läsa dina inlägg om dig och din familj. Du skriver så bra så det blir så himla underhållande.

2009-04-07 @ 12:18:54
URL: http://chokladmamman.blogg.se/
Postat av: Anna Färeby

hahaha vad bra, tippar på att jag skulle haft liknade problem....

2009-04-07 @ 17:27:44
URL: http://annutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0